Bina Badan; Motivasi dan Langkah Pertama

gym motivation


Bina Badan; Motivasi dan Langkah Pertama | entri aku kali ini akan menekankan mengenai apa yang perlu dilakukan bagi mereka yang ingin memulakan langkah pertama mereka untuk mendapatkan badan yang diimpikan, terutamanya kepada yang berbadan kurus. entri aku ni bukanlah bermaksud aku dah berjaya mendapat badan yang sado ala-ala Zularifin atau Aaron Aziz, tapi aku antara yang telah berjaya keluar daripada zon 'terlalu kurus'. 

Ya, aku dulu memang agak kurus. bukan agak je, dah memang kurus pun. beli baju nak kena pilih cutting yang cun supaya tak nampak besar sangat, tapi nak jugak yang lekat2 sikit kat badan, sampai satu masa aku sedar, bukan baju yang aku kena alter, tapi badan aku. Alhamdulillah, berkat bimbingan rakan-rakan dan kesungguhan yang ada, aku berjaya keluar dari zon 'terlalu kurus'.

macam jugak korang, aku jugak pernah menyalahkan genetik aku yang kononnya 'memang dah tak boleh gemuk'. aku pernah tengok satu video tentang bina badan, dia kata;
if you eat a lot but you're still not gaining enough weight, that's mean you should eat more. then, if you spend 24 hours eating but still not gaining enough weight, that's mean you're not eating the right meal
itu mengenai pemakanan, yang akan aku bincangkan dalam entri akan datang. Untuk entri ni, aku nak bincang tentang first step untuk jayakan rancangan korang nak tambah berat badan sambil nak buat badan ni. so keep your shoelace tight, coz we're gonna start running!

1. R.E.A.S.O.N

kenapa? untuk apa? kenapa korang ambil keputusan untuk keluar dari zon selesa dan nak buat badan pulak? setiap apa yang kita lakukan perlu ada sebab yang kukuh, supaya kita akan sentiasa berada di landasan yang betul untuk capai apa yang kita nak.

mesti korang dah start malas nak baca sebab sama je apa aku cakap dengan blog-blog fitness lain kan? sebab memang betul. trust me, step ni sangat sangat sangat sangat penting, sebab step ni yang akan kekalkan korang dalam landasan nanti. ada orang yang nak buat badan sebab nak ngorat awek, ada yang asyik kena ejek, ada yang ingin membuktikan sesuatu kepada seseorang ataupun diri sendiri. whatever it is, you better make sure that you really want it. sebab korang nak keluar dari zon selesa korang ni tak semestinya munasabah, tapi pastikan yang itu adalah apa yang korang betul2 nak. aku dah set target aku, dan aku terus ambil langkah kedua.

2. F.R.I.E.N.D

kenapa kena ada kawan? tak boleh buat sorang2 ke?  kawan di sini bermaksud orang yang ada ilmu dalam bidang fitness ni. kawan-kawan korang yang selama ni orang dok panggil abang sado, orang yang selama ni korang tengok je dari jauh, tapi sekarang korang decide untuk join dia sekali. step ni pun bagi aku penting jugak. kenapa? 

  • susah nak stop - kawan yang efficient akan terus push korang untuk capai matlamat korang. dia takkan bagi korang stop, dan dalam kes aku, kalau dapat rest masa workout tu pun dah syukur alhamdulillah. 
  • teknik yang sebenar - teknik ni penting. kenapa ada orang yang buat badan baru 3 bulan, tapi dah sama progress dengan yang dah buat badan setahun? sebab teknik yang berlainan. korang kena tau teknik yang betul, dan orang yang dah libatkan diri dengan fitness ni memang akan tau serba sedikit mengenai teknik-teknik yang berkesan, sebab mereka dah uji sendiri. so, learn from them.
cuba belajar sebanyak mungkin dari kawan korang tu. set target untuk kalahkan dia pun takpe. itu lagi cun, baru ada competition sikit. lagi la korang semangat. bersaing secara sihat tau.

dan seterusnya core element adalah: 

3. M.O.T.I.V.A.T.I.O.N

haaa... yang ini memang core element. pastikan motivation level korang setiap hari berada di paras yang maksimum. akan sampai satu tahap, reason korang tu akan goyang dan tak cukup kukuh untuk hold korang dalam landasan. rasa nak putus asa masa ni memang akan take over kepala korang. korang akan mula mempersoalkan;

  • untuk apa aku buat semua ni?
  • takde siapa pun paksa aku. ikut sukahati aku la nak stop.
  • buang masa la. takde progress pun. tak payah buat la.

Dan benda-benda ni la yang akan membunuh azam dan semangat korang. trust me, if there's something i learned throughout these year, it's that 
MENTAL GAME IS THE KEY! 
yup. ketakutan dan batasan tu sebenarnya ilusi je. semua dalam kepala kita. memang la kalau hari ni kita start, kita memang tak boleh angkat terus 80kg walaupun dalam kepala kita kata kita boleh. tapi sekurang-kurangnya kita tak cakap "okay. aku boleh angkat 20kg ni je. tak boleh lebih dah ni". instead, kita patut tanamkan dalam minda, "takpe. 20kg je aku boleh angkat sekarang. aku kena push lagi sampai aku boleh angkat 80kg. boleh lagi ni". 

motivation

orang-orang yang dah berjaya tak pernah letak batas kepada keupayaan mereka. mereka sentiasa merasa yang mereka boleh melakukan lebih lagi. mereka percaya yang mereka boleh buat lebih baik daripada itu.

so, macamana cara untuk stay motivated? 

1. menonton video/ melihat gambar/ membaca tulisan yang berkaitan motivasi,

- setiap pagi sambil minum kopi, aku akan tonton video motivasi yang aku download dari youtube. aku sarankan korang tengok video motivasi yang dibuat oleh 'Mateusz M'. terus berapi dan berkobar-kobar untuk mulakan hari. lekatkan gambar-gambar yang berunsur motivasi di dinding. set wallpaper laptop/smartphone dengan gambar-gambar yang boleh naikkan semangat korang. 

2. cari competitor

- cari kawan-kawan dan individu yang korang rasakan memiliki badan yang korang idamkan dan set target untuk kalahkan beliau. tukarkan cemburu korang menjadi motivasi untuk korang terus konsisten dalam usaha untuk dapatkan badan yang korang idamkan. dan yang terakhir dalam siri motivasi ni adalah;

4. N.E.V.E.R.G.I.V.E.U.P

tak perlu la kot nak ulas panjang lebar untuk part ni. memang akan sampai satu tahap yang korang akan rasa betul-betul nak putus asa. buat badan bagai nak rak, tapi progress haram takde. ini memang normal bagi yang baru start buat. aku pun ambik masa 3 bulan! baru nampak progress. bayangkan la sepanjang 3 bulan tu aku rasa macam bodoh je. buat setengah mati tapi hasil tak nampak pun. 

aku pernah ditertawakan sebab aku tak boleh nak buat pull up kat bar walaupun 1! abang-abang kat gym tu gelak senyap-senyap kat belakang aku. aku balik rasa down nak mampus, siap rasa nak stop pun ada. nasib baik ada dorongan dari kawan aku. Alhamdulillah. thanks Akif Salim. jasamu ku kenang. sekarang, aku dah boleh buat, berkat usaha yang tak kenal erti putus asa.

ada 2 fasa progress, iaitu;

1. yourself

- korang akan mula merasa perubahan kepada diri sendiri, walaupun orang lain tak nampak lagi progress korang. ini berlaku terutamanya masa korang cuba pakai baju lama korang. dah rasa perubahan. kalau dulu baju tu rasa longgar je, sekarang dah rasa ketat2 sikit. haaa...

2. other people

- lama-kelamaan orang di sekeliling korang akan tegur "eh, aku tengok ko dah makin berisi la." masa ni la riak takbur semua keluar. hahaha.

bila dah sampai fasa kedua tu, korang akan rasa sayang nak stop buat badan. korang akan rasa nak buat lagi, atau nak maintain je. maintain tak salah. kalau korang rasa korang tak nak besar lagi, dah puas hati dengan saiz badan masa tu, maintain je la. 

kesimpulannya, mulakan la dari sekarang. bukan esok, sekarang! a hundred foot journey starts with a first step. so take your first step and keep moving forward! 

Ulasan

  1. selamat membina otot2! semoga jadi abang sado lepas ni. abam kie tetap montel mcm dulu. 80kg dah skrg. huhuhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha... aminnn... saya pun tengah kejar berat 80kg tu sekarang. saya jenis susah nak naik berat...

      Padam
  2. jgn sado sgt cm malik nor sudahhh.tak bpe suke hehehe

    BalasPadam
  3. aku rasa penulisan kau menariklah..kipidap.

    teruskan dengan entri kesihatan/sukan

    BalasPadam
  4. No pain no gain....gud luck bro.....

    BalasPadam

Catat Ulasan

nak tanya soalan tapi takder akaun blogger dan lain-lain? boleh tanya soalan kat fanpage Blog Gary!!™ :)