Jogging; kebaikan dan tips


Jogging; kebaikan dan tips | selain melakukan senaman ringan di rumah, jogging juga adalah satu cara yang gemar dilakukan oleh mereka yang ingin mengekalkan kesihatan dan bentuk badan yang ideal. antara kebaikan jogging adalah:
  • mengelakkan tekanan darah tinggi dan penyakit jantung
  • dapat mengelakkan sesetengah penyakit kanser
  • mengelakkan penyakit berjangkit dengan menguatkan sistem imunisasi badan
  • mengawal dan mengelakkan diabetes
  • menggalakkan kesihatan minda
  • melawan stress
  • menurunkan berat badan dan mengawal kadar lemak dalam badan
jogging adalah satu bentuk senaman yang sangat digalakkan sebab ada banyak kebaikan dan mudah dilakukan. di Malaysia sekarang pun dah banyak tempat-tempat untuk jogging yang dibuka untuk kegunaan orang awam. ia tidak terlalu sukar untuk dilaksanakan dan boleh dilakukan oleh semua peringkat umur. 

berikut adalah tips-tips yang korang boleh gunakan sekiranya korang hendak mula mengamalkan jogging sebagai salah satu rutin senaman korang:

1. dapatkan kasut yang sesuai

kasut jogging yang bersesuaian dapat memberi keselesaan dan mengurangkan risiko kecederaan. elakkan memakai kasut yang tapaknya dah haus. grip tapak kasut tu kena kuat. pilih kasut mengikut saiz korang. jangan pakai kasut yang terlalu longgar atau ketat.

2. warm up dan cool down

warm up atau aktiviti memanaskan badan dapat mengurangkan tekanan pada jantung bila korang nak mulakan larian. disyorkan mulakan jogging dengan berjalan laju, dan mulakan jogging anda dengan kelajuan yang minimum. naikkan kelajuan anda sedikit demi sedikit. 

cool down juga penting untuk menurunkan kadar denyutan jantung dan tekanan darah secara beransur-ansur. akhiri aktiviti jogging korang dengan berjalan kaki selama 5 minit.

3. mulakan dengan langkah santai

sekiranya korang baru nak ceburi aktiviti jogging ni, mulakan dengan langkah yang agak santai. korang sepatutnya boleh bernafas dengan selesa dan boleh berborak sambil jogging. kalau korang boleh jogging dan berborak dalam masa yang sama, maksudnya korang mulakan jogging tu dengan kelajuan yang betul. tips ni dapat elakkan beginners dari kecederaan kerana terlebih penggunaan muscle.

4. jalan dan lari

kebanyakan orang yang baru mula jogging akan gunakan pendekatan 'jalan dan lari' ni. sekejap lari, sekejap jalan. ini disebabkan mereka belum mempunyai ketahanan untuk lari dalam masa yang lebih panjang. bila korang dah selalu jogging, cuba kurangkan masa berjalan dan perbanyakkan masa berlari. sikit-sikit, lama-lama jadi bukit kan? 

5. jangan terlebih excited.

ini kesilapan yang selalu dilakukan. hari ni baru start jogging, lari 3km. esok dah nak lari 15km. semangat sangat tu. elakkan daripada meningkatkan jarak larian korang dengan mendadak. dinasihatkan jangan tambah jarak larian korang sehingga 10% dalam masa seminggu. ini yang banyak kes berhenti jogging di pertengahan jalan. jadikan jogging sebagai rutin harian, nanti lama-lama korang naikkan la jarak larian korang.

6. bernafas melalui mulut dan hidung

kebanyakan orang yang baru mula berjogging selalunya hanya akan bernafas melalui hidung. sebenarnya lebih elok kalau bernafas menggunakan kedua-dua hidung dan mulut, supaya lebih banyak oksigen yang akan disalurkan ke jantung dan otot kita semasa kita berlari. 

kesimpulannya, teknik adalah penting. jangan bertindak melulu sebelum memulakan sesuatu. ketahui asas-asas yang perlu diketahui dalam berjogging, dan mulakan hari ini! time wait for no man. 

Ulasan

  1. Nice charing...yang penting kesungguhan...

    BalasPadam
  2. betul2, huhu, nona at least seminggu sekali, kasik ilang stress dan tingankan kaki ni, huhuu

    BalasPadam


  3. pastikan keselamatan kawasan jogging jugak, hindarkan dari pengintip dan pencopet

    Yang Benar,
    Nota Purba

    BalasPadam
  4. Sha boleh jogging for 5 minit pertama je. Lepas tu macam nak pengsan dah! Haha. Teruk sangat stamina ni T_T

    BalasPadam
  5. Kena kembali berjoging ni. Lama dah tinggal :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

nak tanya soalan tapi takder akaun blogger dan lain-lain? boleh tanya soalan kat fanpage Blog Gary!!™ :)